Забележка: Този пост влиза в категорията “Общи разсъждения на автора”. Можете да се съгласите или да не се съгласите с мнението ми, както и да спрете да четете още в началото. А можете и да направите нещо по-добро – да ме оборите или да ме подкрепите в коментарите по-долу!
Етикетите са опасно нещо, тъй като в един момент хората започват да им се предоверяват. Това се случва особено често, когато материята е нова и непозната. Тогава клиентът може да бъде впечатлен доста лесно от човек дори със слаби познания, но достатъчно съобразителност. Все повече псевдо-експерти дефилират по световни и локални сцени. А реално няма как да обвиниш когото и да било в каквото и да било – поне докато титлата “експерт по социални медии” не подлежи на някакви общи правила и препитвания, с които да бъде заслужена.
Всъщност в скоро разораната нива на българския PR все още дори класическите професионални стандарти не могат да бъдат обобщени и стандартизирани. Какво остава за новите медии?! Но тук проблемът е по-скоро световен. Причините са няколко.
На първо място самите нови медии са феномен, който съществува от твърде скоро. Няма как да се изгради реална експертна база за нещо на около десетилетие. В същото време всяка година като гъби изникват нови социални медии и пейзажът се мени за месеци. Възможно ли е да се специализираш до експертно ниво в толкова променлива сфера? Тук, разбира се, не искам да изключа способността да научиш принципите за двустранен диалог и създаване на съдържание, което потребителите са достатъчно заинтересовани да споделят – тези правила са общи за почти всички нови медии, но се осъществяват по различен начин в отделните канали (а знанията за точните начини са в основата на експертността).
Друг основен факт е, че няма единен начин за използване на социалните медии – те са колкото масови, толкова и индивидуални, защото всеки ги използва по различен начин и за различни цели. На всичкото отгоре тук не може да съществува и подход в стил “комуникационна конфекция” – това, което може да работи за една марка, няма да работи за друга, дори когато те са от един бранш и с приблизително еднакъв профил на целевите аудитории. Тук важи пра-старото правило, че няма добра и лоша комуникация – тя е такава само в дадения комуникационен контекст. Този закон не е резервиран само за социалните медии, но като че ли натрупването на знания в продължение на десетилетия/столетия за употребата на традиционните медии е оказало влияние и улеснява планирането на маркетингови тактики за тях. А при “този Див Див Запад” на новите медии още сме във фазата “проба-грешка” и не може да разчитаме на чужд опит – подходът е почти винаги индивидуален (или копиран от другаде и поради това неуспешен)
И все пак експертите по социални медии трябва да следват и някои правила, на които са подвластни и традиционните PR-практици:
- да познават добре аудиторията си – ако не знаеш на кого говориш, просто няма как да уцелиш тона.
- да си поставят SMART цели – терминът не значи просто “умен”, но обозначава поставянето на цели, които са “конкретни, измерими, постижими, адекватни на марката и обвързани с конкретен времеви период” (specific, measurable, attainable, relevant, time-bound)
- да не се опияняват от цифрите без контекст – попадам на десетки случаи, в които се цитират цифри, просто защото са големи: “събрахме повече от 7 000 фена във Facebook”, “получихме 40 ретуита на новината” и т.н. Новите медии наистина позволяват лесна измеримост на резултатите. Само че за да бъдат те адекватни, трябва да са съобразени с конкретната цел: ако се цели изграждане на познаваемост, броят фенове е важен, но ако основната идея на кампанията е да ангажира по-силно феновете, то тук вече ще броим коментари и споделяне на новината.
- да не обещават чудеса – това, че ще спечелите 700 последователи в Twitter не значи, че продажбите ви автоматично ще скочат със 700 бройки. И всеки, който е готов да заложи името си за такова твърдение, може да бъде окачествен като шарлатанин от най-висока степен. Е, може продажбите ви да скочат и с 1400…
Експертните познания по социални медии не са невъзможна мисия. Но използването на титлата “експерт по социални медии” е много сериозен ангажимент, който трябва да бъде оправдан. Тъй като повечето компании все още не са съвсем наясно с използването на новите комуникационни канали, някои специалисти се възползват и печелят управлението като еднооки в страната на слепците – по този начин самата формулировка “SM-експерт” губи смисъла си точно толкова бързо, колкото и титлата “PR-специалист” – на мен например често ми се налага след тази титла да добавям “И не съм манекенка!”
Още по темата:
- Какво са социални медии?
- Уроци по социални медии
- Метрики за социални медии
- Социални медии – 101 мнения
- Социални медии For Dummies
Tags: Васи, маркетинг, социални медии





Ivo
June 14th, 2010
Абсолютно съм съгласен със статията. Експерт по социални медии би могло да се каже най-вече за човек, който разбира технологично различните платформи и медии и би спомогнал за поддръжка и внедряване на дадени проекти свързани със социалните медии.
От маркетингова гледна точка вече е доста друго положението
Боян Юруков
June 14th, 2010
Често съм се замислял по темата и исках и аз да пиша нещо за нея. В действителност не можем да говорим за експерти, защото няма формализирана база от “Best practices”, която да ги насочва. По-скоро можем да говорим за гурута – хора, които са напипали пулса на сегашната ситуация, могат да я моделират и използват за нещо, но не могат да обяснят как и защо става. Експертите са консултанти, които могат да научат клиентите си какво да правят с техния продукт. Гуруто просто ще го направи.
Biser
June 14th, 2010
Много прецизно мнение на Боян.
Съгласен съм и с него.
Васи
June 15th, 2010
Много добър коментар, Бояне. Наистина, при тези динамични промени е много по-лесно практикът да си свърши работата, като договаря с клиента/шефа само какъв краен резултат се цели. За времето, необходимо да обясниш технологията, тя ще се измени многократно (пример: правилата за сигурност във Facebook!
)
Боян Юруков
June 15th, 2010
Да, правилата на фейса са добър пример. Написах статия за тях и само след 3 седмици бяха променени. Соц-мрежите по принцип са така. В последно време помагам на екипа на комисар Георгиева с Twitter и там има подобни трудности – твърде много променливи и трикове има. Основите на twitter обаче се предават лесно, но трудността е да се мине на другото ниво – където освен присъствие има и активна дейност и комуникация.
Barmolino
June 14th, 2010
Svejo: 1 во Експерти няма защото всяка минута има нещо ново и ти няма как да знаеш какво е то или ако си чул за него трябва да го пробваш.
2 ро ако става дума за България социални мрежи едва just cavali
Mrun mrun
Ваня Сланчева
June 14th, 2010
Има ли експерти по социални медии в България?
Ето как необходимостта от полагане на стандарт в дадена икономическа област налага на този въпрос да се отговаря детерминиращо (предопределящо) – „няма”. Според мен, експертното ниво в България засега не се гради на институционален принцип или, просто казано, върху изградена местна икономическа школа – академична (на първо място) и консултативна, за да не задаваме въпроса по този начин. Липсата на преосмислена инфраструктура, по която, вървейки, бъдещите експерти да добавят себе-стойност, е предположила експертното мнение да се рисува като бленувано възрадване в далечината на пейзажа, но чисто формално платното „да декларира”, че го има. Това поставя кандидат-експерта да живее ролята на само-изграждаща се, само-пълнеща се с академично знание и практически опит единица с лиценз, докато не покаже на изискващите, че съумява нещата, че зад себе си подрежда в шпалир низ от успешни кампании или съзидателна идейност. Това изисква здрава мускулатура!
Въпреки това, според мен, експерти п? в България има, вкл. по социални медии. България е тип държава, в която новите пазарни/ комуникационни и пр. модели могат да бъдат единствено адаптирани – различно от това, което имаме предвид като копиране (със сигурност се практикува, но не важи за всички професионално занимаващи се). Всеки нов модел е следващ модел. И експертът следва да покаже как го усвоява, възпроизвежда или адаптира със съответно натрупания си професионален актив. Дори съвместната дейност на Nielsen и McKinsey с цел създаване на “social media intelligence” говори, че областта на социалните медии очаква полагане на регламентирана форма, за да бъде следвана.
Васи
June 15th, 2010
Благодаря за подробното и добре структурирано мнение!
Смятам, че проблемът с липсата на “образователна инфраструктура” важи за много сфери на дейности и с особено голяма сила за сферата на маркетинга и социалните мрежи. Затова е важно да се създаде база от ясни правила и добри практики. Това е възможно общо за сферата на маркетинга, но при социалните медии правилата се менят заедно с тяхната естесвена еволюция. Големите международни компании работят усилено за събирането на успешни case studies, а у нас примерите са доста малко, за да се изведат общи тенденции.
Pavlina
June 21st, 2010
Експерти има, но се броят на пръстите на ръцете. В момента повечето хора работят доста хаотично.